HV Skola tar fram kollektion i samarbete med Designtorget och Klässbols
För tredje året i rad får textilstuderande från textilhantverksskolan Handarbetets Vänner Skola i uppdrag att ta fram produkter för Designtorget.
I år går även den kungliga hovleverantören Klässbols Linneväveri in som samarbetspartner. 11 nya mönsterbilder framtagna av textilstudenterna tillverkas av Klässbols och lanseras hos Designtorget i begränsad upplaga om 20 exemplar av varje handduk.
I mer än 130 år har Handarbetets Vänner Skola på Djurgården i Stockholm utbildat framtidens konsthantverkare inom textila hantverkstekniker. Gemensamt med Designtorget värnar Handarbetets Vänner om produkter som håller år efter år. Under åtta veckor har de formstuderande i projektet Kollektion i småskalig produktion utmanat traditionella metoder och textila material. Med utgångspunkt från Designtorgets sortiment har de studeranse tagit fram en egen design som Klässbols Linneväveri har producerat.
Medverkande studerande från Högre textil hantverksutbildning år 2:
Sigrid Daregård, Sofia Starborg, Julia Kåsjö, Jennie Jakobsson, Eva Mendel, Suha Ayal, Shamiran Adam, Lina Kac, Nini Maakestad, Norpan Magnus Eriksson och Lea Constan.
Om handdukarna:
Sigrid Daregård, ”Diskotek”
För
att behålla gnistan så får vi inte glömma lekfullheten. Det är mitt nyckelord
för ett liv som fortsätter spira. Trots min unga ålder så är det en vision jag
kommer kämpa hårt för att behålla. Diskotek är ett exempel på denna vision. Låt
oss förvandla det vardagliga diskandet till en syssla där vi lägger alla tankar
åt sidan. Diskhon är din, låten är din, diska som att ingen tittar för det är
din time to shine baby!
Sofia Starborg, ”Fjädrar”
Hantverksstudent och textilkonservator Sofia Starborg skapar med
intryck från naturens rum brukbara föremål, med önskan om att ge skönhet en
plats i vardagen. Uppmaningen att hushålla med jordens resurser och pålysa
orättvisor står centralt i hennes verk. Här gestaltas 13 fjädrar från 11
fågelarter ur den svenska faunan. Starborg har formgett
linnehandduken Fjädrar utifrån hennes mångfacetterade blick om vad
textil är och hur det kan upplevas. ”I detta projekt har jag njutit av att få
sammansätta bindningar* i en variation på ett sätt som har sitt ursprung i den
klassiska damasten och samtidigt nyttjar Klässbols maskinhall till det
yttersta.”
Julia Kåsjö, ”Tulpaner”
Julia Kåsjö arbetar återkommande med temat rötter. Det är en process som handlar om familjeband, att lämna sina rötter och finna nya vägar.
Nu har hon vidareutvecklat sina rötter och låtit dem växa till Tulpaner.
Jennie Jakobsson, ”Blåhäll”
Jennie Jakobsson är en Stockholmare
med starka Gotländska rötter. Hon är yrkesverksam kläddesigner sen 11 år
tillbaka och utbildad på Accademia Italiana i Florens. Textilt hantverk har dock
alltid funnits med henne och sedan 2 år tillbaka studerar hon på HV-skola. Hon ville
komma tillbaka till eftertanken och det långsamma, samt känslan av riktig
kvalité och textil i fingrarna. Hon inspireras av skickligt
hantverk, men även av det där lite skeva och osymmetriska uttrycket där det syns att händer har
arbetat och maskiner är långt borta.
”Med inspiration hämtad från de svenska slitryorna ville
jag skapa en handduk som andas klassisk brukstextil men med en ny tvist som
passar i dagens hem”.
Eva Mendel, TeraPi
Eva Mendel
är uppvuxen i Roslagen och bosatt i Solna. Hon går sista terminen på Högre
textil Hantverksutbildning, Handarbetets Vänner Skola och arbetade innan dess
som specialpedagog med barn, ungdomar och vuxna med hörselnedsättning. Hennes mål
är att bli en skicklig hantverkare inom vävning och konstsömnad. Hon dras till
enkelhet och funktionalitet. Hon vill
göra produkter som håller över lång tid, både i form och kvalitet. Inspirationen
kommer bland annat från ”vad jag behöver i hemmet”, naturen, hunden Lilla My-
en lakelandterrier.
”Textil
kreativitet får mig att må bra”
Suha Ayal, ”Öst möter väst”
Kökshandduken Öst möter Väst är formgiven av mig. Jag heter
Suha Ayal, är arkeolog och bildpedagog. För handdukens design utgick hon från ett gammalt islamiskt
mönster. Mönstret härstammar från cirkeln som har använts i många kulturer och
tillskrivs egenskaper som helighet och oändlighet.
”För att uppnå en balans mellan öst och väst, text och bild
kompletterade jag mönstret med en text. Texten är tagen ur Sagan om Hästen. Ett
svenskt litterärt verk av Olof Von Dalin, ett inlägg från 1740 som kom att bli
en folklig saga om hästen Grollen och hans ägare. Syftet med att använda just
denna text är att hedra det svenska kulturella arvet. Likheter och olikheter binder samman dessa två kulturella
uttryck och låter de berika och lyfta varandra.”
Shamiran Adam, ”Skuggan”
”Jag
bryter isär en traditionell vävteknik (skuggväv) och tar dess
form, separerar den för att sedan
bygga samman på nytt, med inspiration från den nutida konstmusikens strukturer. Med vit bas
och genom skuggor jobbar jag fram nya strukturer och rytm i formerna. Den
regelbundna oregelbundenheten.
I varje
nytt verk arbetar jag utifrån ett visst
koncept, jag vill på så vis skapa ett unikt uttryck i varje
projekt. Bindningen
som skapar kvaliteten i handduken är väl utvalt för linets
egenskaper. Satin (på 8 skaft)
ger handduken en mjuk och följsam kvalité som tillsammans med linet blir mjukare för var tvätt som går.”
Lina Kac, ”Meta”
”Inspiration
för mig kan vara det som gör mig glad och
pirrar, vilket ju kan vara så olika i olika situationer.
I den här situationen – formgivningen av den här handduken – var det kombinationen
av koncept och hantverk som åstadkom den känslan.
Meta är konceptet och väven är hantverket. Handduken
är vävd i bindningen spetskypert samtidigt som
motivet är spetskypert; en metaväv – en väv av en väv. Och en tunn
och skön kvalitet till en handduk.”
Nini Maakestad, ”Rallymoln”
Rallymolnen far över himlen
Digitala moln i fickan
Jaquardvävstolen var den första datorn
Skissade moln blir pixlade moln
I marin och bronsfärgat lin
I en höghastighetsmaskin
Jag snubblade över molnen
Det bidde inga ettor och nollor
Det bidde en handduk till slut
Norpan Magnus Eriksson, ”Fugu”
Textil
Formgivare, Musiker, Vävare. Verksam
musiker sedan många år tillbaka som numera varvar turnéer och skivinspelningar
med textilt arbete. Textilt
arbete med fokus på vävning. Formger,
och syr upp av handvävt och återbruk. Framställer
ny textil och produkter genom vävning, indigofärgning och japansk sashiko och
boroteknik.
Handduksmönstret
med en blåsfisk på indigoblå botten är inspirerat av och en flört med ett
speciellt intresse för denim och japansk/asiatisk textil design och teknik.
Lea Constan, ”Kungsträdgården”
Lea Constan studerar textil på Handarbetets Vänner i Stockholm. Genom samspel mellan material och teknik strävar hon efter att skapa eleganta lösningar som framhäver materialets egenskaper.
Blomstrande körsbärsträd under värmande sol och
blad som dansar i vinden.
———————————————————————-
Handdukarna lanseras hos Designtorget på Götgatan 31 i Stockholm och på www.designtorget.se torsdag 21 februari.