”I left the school feeling so inspired”

HV Skola 8 juni 2017

Leah-Jane Musch studerar Branded Fashion på Billy Blue Design College i Brisbane. Handarbetets Vänner Skola var ett stopp på skolans Design Tour Stockholm 17-26 maj 2017.  Svensk översättning finns längst ned i artiklen.


Leah-Jane Musch studies Branded Fashion at Billy Blue College of Design in Brisbane.  Handarbetets Vänner School was one of the stops of their Design Tour Stockholm 17 -26 May 2017.

When I learned that we would be visiting a school that specialises in traditional textiles and weaving, it’s safe to say I started counting down the days. I’m a very practical person, and one of the elements in fashion that I enjoy the most is the tactile experience of working with fabric. I’d imagined that being able to visit such a uniquely traditional school was going to end up being a highlight of the trip – and I wasn’t wrong.
We arrived at Handarbetets Vänner Skola buzzing with anticipation, and were soon greet by two teachers dressed in outfits so artistic and sleek that the photos don’t really do them justice. They also had a trusty companion by their side, a large yet gentle dog. We entered the historic building, winding up staircases flooded with natural light. The campus was very cozy, filled with tiny rooms and corridors, however this only added to its charm. There was an intangible warmth and sense of community here, almost as if time went a little slower. It was beautiful.
We weaved our way between rooms filled with students busy working on large weaving machines. This was the kind of machinery I had read about and seen in photos, but never experienced in real life. The process seemed complex, delicate, potentially frustrating but ultimately enabled the creator to produce a textile that is truly hand made. It was interesting hearing one student share about her experimentations working with plastic, and seeing if she could transform a currently hated and debated piece of material into something beautiful. The draping room would probably be my favourite place if I were to attend this school. It was an open studio with mannequins scattered about, and we watched the students work as they shared about their process of experimenting with fabric draping before ever cutting. I feel like this is also how I work when I first have fabric, as in some ways it helps me “see” the garment or get some sense of direction.
I left the school feeling so inspired, and I plan on taking this new found sense of slowness and calm with me back to Brisbane and into my next trimester.

Photography & words by Leah-Jane Musch

This content was orginally posted on https://headingholm.wordpress.com/

——————————————–

När jag förstod att vi skulle besöka en skola som specialiserat sig på traditionellt textilhantverk och vävning, så började jag ivrigt räkna ner dagarna. Jag är en väldigt praktisk person och ett av de element i mode som jag tycker om mest är den taktila upplevelsen att arbeta med tyg. Jag hade föreställde mig att detta besök, på en sådan unik skola, skulle kunna blir höjdpunkten på vår resa – och jag hade inte fel.

Vi anlände till Handarbetets Vänner Skola surrandes med förväntan och hälsades snart av två lärare klädda i kläder, så konstnärliga och eleganta, att bilderna inte riktigt gör dem rättvisa. De hade också en pålitlig följeslagare vid deras sida, en stor och lugn hund. 
Vi gick in i den historiska byggnaden, det första vi såg var sprialtrappor översvämmade med naturligt ljus. Campuset var väldigt mysigt, fyllt med små rum och korridorer, detta var bara charmigt. Det var en kännbar värme och känsla av gemenskap här, nästan som om tiden gick lite mer långsamt. Det var vackert. 
Vi rörde oss mellan rum fyllda med studenter upptagna att arbeta i stora vävstolar. Vävstolar jag hade läst om och sett på bilder, men aldrig upplevt i verkliga livet. Processen verkade komplex, delikat, potentiellt frustrerande men gjorde det möjligt för skaparen att producera en textil som verkligen var handgjord. Det var intressant att höra en elev berätta om sina experiment med plast och även se om hon kunde förvandla, en i stunden hatad och debatterad bit av material, till något vackert. 
Draperingsrummet skulle förmodligen vara min favoritplats om jag skulle gå på i denna skola. Det var en öppen studio med dockor utspridda i rummet. Vi fick se eleverna arbeta och berätta om sin process med att experimentera med drapering, något de gjorde innan de började klippa i tyget. Det här är också så jag jobbar med tyg, att drapera hjälper mig att ”se” plagget eller få känsla och riktning. 
Jag lämnade skolan inspirerad.  Jag planerar att ta den här nya känslan av långsamhet och lugn med mig tillbaka till Brisbane och in i min nästa termin. 
Fotografi & ord av Leah-Jane Musch, översättning av Caroline Östlund.
Leah-Jane Musch studerar Branded Fashion på Billy Blue Design College i Brisbane. Handarbetets Vänner Skola var ett stopp Design Tour Stockholm 17-26 maj 2017.
 

Originalartiklen publicerades på https://headingholm.wordpress.com/, publiceras på www.hv-textil.se med tillåtelse av skribenten.

Vi står inför en tid med växande behov av textil specialiserad kompetens inom många områden – från inredning och offentlig konst till mode och funktionella textilier. Det är Handarbetets Vänners…

Textila mönstringar – från damast till jacquard 2024 fyller Handarbetets Vänner 150 år och det är inte första gången vi samarbetar med Almgrens Sidenväveri. I museet visar årets avgångselever sina…