Katrine Helmerssons ”Pochoir” på Norrköpings Konstmuseum
Under 2014 tillverkades titelskulpturen "Pochoir" på Handarbetets Vänner. Nu ställs den ut på Norrköpings Konstmuseum i och med Katrine Helmerssons kritikerrosade retrospektiva ”Mitt i karriären” utställning.
Till utställningen har Handarbetets vänner tagit fram titelverket, den textila skulpturen Pochoir, 2014.
Till Kulturhuset i november 2014 berättade Lotta Ahlvar, VD för Handarbetes Vänner:
”Det här är ju ingenting som gjorts förut. Tillsammans med Katrine Helmersson, fem olika sömmerskor och en repslagare har vi tolkat känslan och intentionen i verket. Hur skulle vi översätta den där ringlade leran (som man kan se i den tidigare bronsskulpturen Ariadne/Mont Rouge, 2007 till textil?
Och hur skulle verket bäras upp? Vi hittade svaret hos en repslagare på Skeppsholmen, så nu fylls våra lokaler av en underbar doft av tjära. Bazintyget som används i skulpturen är en historia i sig, med bomull från Afrika som vävts i Europa, sedan transporterats tillbaka till Mali för att färgas, först rött sen svart, och sedan vaxas med en handmortlad nöt. Pochoir är en helt handsydd skulptur, som magnifik och jättelik haute couture.”
Till tidningen C-print berättar Katrine Helmersson:
”The exhibition consists of the survey of my work that was recently presented in Kulturhuset in Stockholm under the title Pochoir, in Gallery 3 and 4 at the museum, and moreover a meeting between my works and Konate’s in Gallery 5. In gallery 5, I present a new work which emerged in a silent dialogue between me and Konaté’s work Gris-Gris Blanc. It departs from a hand-made organic shape with has magical connotations. In my case it’s a curse against “the evil eye” of other people. The work is constructed as a cylindrical room unit within the space and can be thought of as an architectural interplay with the symbols in Konaté’s textile work Pouvoir et Religion.
My sculpture Pochoir which is made with Bazin fabrics is constructed together with Handarbetets Vänner (a society for Swedish textile crafts) and interacts very neatly with Konaté’s works in that room.”
Läs hela artikeln här.
Utställningen pågår fram till den 17e maj 2015. Läs mer här