Vi söker kollega
Handarbetets Vänner består av tre verksamhetsgrenar: ateljé, skola och galleri. Ateljén har sedan starten 1874 skapat offentlig konst både i Sverige och internationellt. Skolan erbjuder textila hantverks- och yrkesutbildningar inom vävning, konstsömnad och sömnad. Galleriet är ett av få renodlade textilgallerier i Sverige. Här visas verk av svenska och internationella textilkonstnärer med en bredd som speglar och lyfter den samtida textilkonsten. Handarbetets Vänner erbjuder också korta kurser och workshops – ett område som är under utveckling.
Vi söker en ny kollega som vill arbeta i en kreativ verksamhet där utbildning, utveckling, tillverkning och experimenterande av avancerade textilier står i fokus. Som Ekonomiansvarig på Handarbetets Vänner ansvarar du för verksamhetens ekonomifunktion samt föreningens fastighet. Du leder, utvecklar och styr arbetet enligt styrelsens uppdrag och framtagen affärsplan.
Du kommer fungera som bollplank till Verksamhetschef, att utifrån ett lönsamhets- och kostnadsperspektiv analysera verksamheten. Du kommer ta fram analysunderlag och rapporter till ledning och styrelse inför beslut. Du förväntas även utveckla och implementera administrativa rutiner och processer som stöd till verksamheten. Du rapporterar till Verksamhetschef och fungerar också som styrelsens sekreterare.
Arbetsuppgifter
- Redovisning, avstämningar och rapportering
- Kund-, leverantörsreskontra och projektredovisning
- Budget-/prognosarbete och business controlling
- Bokslutsarbete och årsredovisning samt skattehantering, momshantering och deklaration
- Likviditetsplanering och uppföljning
- Ansvar för föreningens fastighet (budget, underhållsplan/drift, hyresadministration)
- Kontakter med externa parter som bank, revisorer, myndigheter m fl
- Lönehantering inklusive pensioner, skatter och avgifter
Kompetens och personliga egenskaper
Du har ekonomiutbildning på akademisk nivå och minst fem års erfarenhet från liknande roll eller från revision, samt har:
- Goda kunskaper inom kvalificerad redovisning och verksamhetsstyrning.
- Goda kunskaper i Excel och i olika ekonomisystem.
- Erfarenhet från skolverksamhet och tillverkande företag är önskvärt.
- Erfarenhet av att driva och framgångsrikt genomföra förändringsprojekt är önskvärt.
- God förståelse för, och erfarenhet av, att arbeta med olika affärsmodeller.
- God kommunikativ förmåga samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
- Som person drivs du av att tillföra entusiasm och delaktighet samtidigt som du är noggrann och har ett strukturerat och målinriktat arbetssätt där du åstadkommer resultat.
- Du är trygg i din roll och i dig själv och har arbetskapacitet att klara en både bred och djup roll i ett litet företag.
- Du har förmåga och trivs med att arbeta både strategiskt och operativt.
- Du har en god analytisk förmåga och ett affärsmässigt förhållningssätt.
- Du arbetar självständigt och är en driven och utvecklingsorienterad person med god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Låter detta intressant? Då vill vi gärna att du tar kontakt med oss.
Omfattning
Tjänsten är på heltid/deltid med omfattning och tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Din arbetsplats är förlagd till Djurgårdsslätten 82–84 i Stockholm.
I processen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ansökan
Du är välkommen med din ansökan som skall innehålla CV, personligt brev och löneanspråk till: ansokan@handarbetetsvanner.se märk ditt mail med ”ekonomiansvarig”. Sista ansökningsdag är 10 oktober, men vi intervjuar löpande så tjänsten kan vara tillsatt före sista ansökningsdag. Mer om Handarbetets Vänner hittar du på vår webbsida.