Här lyfter vi händelser, verk och personer ur vår rika historia.
Tidslinjen växer fram under året, häng med!
År 1874 grundas Föreningen Handarbetes Vänner av friherrinnan Sophie Adlersparre. Handarbetets Vänner är det första företag i Sverige att bildas och drivas av kvinnor, i en tid när den allmänna rösträtten fortfarande ligger decennier bort. Sophie Adlersparre brann för kvinnors rätt till utbildning och försörjning och för det textila hantverket. Syftet med föreningen var att utveckla och sprida det svenska textila hantverket och kulturarvet och samtidigt ge unga kvinnor möjlighet att försörja sig. Omkring sig har hon ett starkt kollektiv av kvinnor som tillsammans startar upp och driver föreningen med stort engagemang.
Att visa upp sin design och hantverk på världsutställningar var viktigt vid den här tiden. Fyra år efter att föreningen grundades deltog Handarbetets Vänner i Världsutställningen i Paris 1878 och fick silvermedalj. Föreningen representerades på världsutställningen av Selma Giöbel, dåtidens främsta kvinnliga konsthantverkare och som arbetade under några år som lärare på Handarbetets Vänner.
Konstnärssamarbetena är och har varit en viktig del av Handarbetets vänners produktion. Redan kring sekelskiftet 1900 inleder Handarbetets Vänner samarbeten med flera av tidens stora konstnärer. Ett tidigt exempel på ett monumentalt konstnärssamarbete är Kräftfisket med Carl Larsson. Gobelängen visades på världsutställningen i Paris år 1900, där Handarbetets Vänner belönades med två guldmedaljer och ett stort antal medarbetarpriser.
Kunskapsförmedling och undervisning har från starten varit en central del av Handarbetets Vänners verksamhet, exempelvis med kurser i konstsömnad. Från år 1913 gav föreningens vävkurs full vävlärarinnekompetens och 1915 får föreningen stadsbidrag för att bedriva undervisning. Vävlärarinneutbildning och hantverksutbildningar i vävning och sömnad bedrivs på skolan under kommande decennier.
Efter att under de första åren ha huserat i olika lokaler runt Brunkebergstorg i Stockholm investerar Handarbetets Vänner i en egen fastighet på Djurgården. En extra våning byggdes på den rosa fastigheten för att rymma ateljéverksamheten. De flyttar in 1919 och här bedrivs verksamheten fortfarande idag.
1952 köper Handarbetets Vänner Licium, en ateljé för tillverkning av kyrklig textil. Licium, som hade grundats av de tidigare medarbetarna av Agnes Branting och Mimmi Börjesson år 1904, blir nu ett dotterbolag till Handarbetets Vänner.
Handarbetets Vänner har tillverkat textilier på beställning av kyrkan sedan starten. På bilden syns en detalj av en altarbonad för Skövde krematorium skapad 1947, efter förlaga av konstnären Alf Munthe, som var konstnärlig ledare och lärare vid Handarbetets Vänner fram till 1950.
Handarbetets Vännner skapar den monumentala väven ”Minnet av ett Landskap” till Plenisalen i Sveriges riksdag i samarbete med konstnären Elisabeth Hasselberg-Olsson. Lin samlades in från folket i Sverige till väven, som tog 3500 arbetstimmar att skapa. Väven är utförd av Barbro Gren och Emiko Uematsu.